گرافیک تحت وب مسیری طولانی را از زمانی که گرافیک صفحات استاتیک تنها از تصاویر تشکیل شده بود تا به امروز که شاهد انیمیشن‌های قدرتمند WebGL هستیم طی کرده است. امکان ایجاد بازی‌های آنلاین و همچنین استفاده از امکانات GPU همگی به لطف وجود امکانات گرافیکی 2 بعدی و 3 بعدی HTML امکان‌پذیر شده‌اند و در حال حاضر هم موتور Webkit مرورگر‌ها جهت استفاده حداکثری از توان پردازشی‌ GPU های امروزی روی کار آمده‌ است. آنچه در این مقاله قصد داریم ارائه دهیم، تاریخچه‌ای مختصر از گرافیک وب از دیروز تا به امروز است. 

طراحی فروشگاه اینترنتی و سایت ساز با  بیش از 130 امکان مختلف و منحصر بفرد در ایران 

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، طراحان وب سایت از تکنولوژی‌های استاندارد وب برای ایجاد محتوایی استاتیک استفاده می‌کردند؛ تنها امکانات گرافیکی که در آن زمان برای جذب مخاطب وجود داشت تصاویر موجود در متن بودند. به آرامی امکانات جدیدی که به واسطه Javascript فراهم شده بودند توسط برنامه‌نویسان مورد استفاده قرار گرفتند. در این زمان تقاضای زیادی برای یک API که کاملاً قابل برنامه‌نویسی باشد مطرح شد به طوری که با استفاده از این API، امکان این‌که اسکریپت‌های تحت وب بتوانند بدون نیاز به یک تصویر، گرافیک قابل قبولی را ایجاد کنند فراهم گردد.


همچنین با گذشت زمان، تکنولوژی‌هایی که برای زیبا‌تر جلوه دادن مطالب استفاده می‌شد بهبود چشمگیری یافتند و چیزهایی مثل Canvas در HTML5 و همچنین API رندر 2 بعدی در WebKit توسعه داده شدند و از آن پس، امکان استفاده از این عناصر در مرورگر‌هایی که از WebKit استفاده می‌نمودند فراهم شد.


در آن زمان، اکثر بازی‌های کامپیوتری برای ایجاد گرافیک ۳ بعدی خیره‌کننده ،از توان پردازشی GPU استفاده می‌کردند. بنابراین نیاز به استفاده از گرافیک 3 بعدی در مرورگرها بوجود آمد. به همین دلیل آزمایش‌هایی به رهبری Mozilla و Opera برای به نمایش گذاشتن گرافیک 3 بعدی برای عناصر Canvas انجام شد. بسیار هیجان‌انگیز بود که همهٔ مرورگر‌ها می‌توانستند از آن استفاده کنند. همه مرورگر‌ها برای این‌که WebGL ایجاد شود شروع به همکاری نمودند (استانداردی که امکان استفاده از گرافیک سه بعدی را در وب فراهم می‌کرد.)


WebGL بر اساس OpenGL ES ساخته شده است که یک API کراس‌پلتفرم (امکان استفاده بر روی کلیهٔ سیستم‌عامل‌ها) می‌باشد که با هدف فراهم آوردن امکانات گرافیکی برای Embedded سیستم‌ها توسعه یافته است. شاید پروسهٔ استاندارد شدن این تکنولوژی یکی از هموارترین پروسه‌های استاندارد شدن باشد به این دلیل که خوشبختانه مرورگر‌ها بر روی سیستم‌هایی اجرا می‌شدند که از OpenGL پشتیبانی می‌کردند.

 

ماهان گستر طاها ارائه دهنده کامل ترین بانک شماره موبایل مشاغل ایران

WebGL قدرت پردازنده‌های گرافیکی را در اختیار برنامه‌نویسان وب قرار داد و باتوجه به این‌که اکثر مرورگر‌های موجود از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند، این تکنولوژی امکان ایجاد بازی‌های گرافیکی با گرافیکی همچون گرافیک کنسول‌های بازی را  برای استفاده در وب فراهم می‌کند. لایبرریهایی نیز در حال توسعه برای استفاده بهتر از این تکنولوژی توسعه یافته‌اند که می توان در این میان به three.js که هم اکنون در حال رشد و بهبود یافتن است اشاره نمود. از وقتی که WebGL 2 رونمایی شده است، موتور‌ اکثر مرورگرها از آن پشتیبانی می‌کنند.


بعضی API‌های سطح پایین همچون Direct3D توسط مایکروسافت و Metal توسط اپل برای بهبود استفاده از GPU توسعه داده شده‌اند. درست است که APIهای توسعه داده شده توسط این ۲ شرکت عملکرد بهتری نسبت به OpenGL دارند ولی احتمالا همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید، متاسفانه امکان استفاده از آن‌ها به صورت کراس‌پلتفرم و بر روی سایر سیستم‌عامل‌ها وجود ندارد!


به منظور ایجاد خروجی گرافیکی جدید و متنوع، و همچنین بکارگیری توان پردازشی مربوط به تکنولوژی‌های GPU، وب‌کیت اقدام به مطرح نمودن یک استاندارد جدید نموده است که امکانات سطح پایین را برای بهبود عملکرد پردازش گرافیکی را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. همچنین این API با استانداردهای جدید وب همچون WebVR و WebAssembly سازگار است.