تا به حال از چند اپلیکیشن موبایل استفاده کرده‌اید؟ آیا تاکنون به تعداد اپلیکیشن‌هایی که هر روز ساخته می‌شوند دقت کرده‌اید؟ هر چقدر هم که به روز باشید باز هم از تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها غافل خواهید ماند، چرا که نرخ رشد چشم‌گیری در این زمینه مشاهده می‌شود و روزانه میلیاردها اپلیکیشن در سرار دنیا توسط کاربران دانلود می‌شوند.
در همین لحظه که شما مشغول خواندن این مقاله هستید، چندین اپلیکیشن جدید در سراسر دنیا و همین ایران خودمان در حال توسعه هستند؛ اپلیکیشن‌هایی در دسته‌بندی‌های مختلف که در زمینه‌های خود مانند بانکداری، سرگرمی و غیره، بسیار قوی عمل می‌کنند.  این بدان معنا است که پتانسیل و فرصت‌های فراوانی در صنعت اپلیکیشن‌های موبایل وجود دارد. ولی تمام این اپلیکیشن‌ها، آن قدر‌ها هم در بازار موفق نمی‌شوند. بعضی در همان قدم اول رد شده، بعضی به اپ استور راه یافته ولی مورد توجه قرار نمی‌گیرند، در حالی که بعضی تسلط خود را حفظ کرده و از موفقیت خود لذت می‌برند و پول زیادی هم به جیب می‌زنند! سوال اصلی که اینجا مطرح می‌شود این است که چه چیزی برنده و بازنده را از هم جدا می‌کند؟ چه صفاتی در قهرمان‌های این بازار یافت می‌شوند؟ چه ویژگی‌هایی در DNAشان وجود دارد؟ که پاسخ به این سوالات را در این مقاله خواهید یافت. 

اپلیکیشن‌های قدرتمند و هوشمند، حاصل کار برنامه‌نویسان عادی نیستند. وجود یک سری خصوصیات ویژه در برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان موفق، به آن‌ها در درست فکر کردن و ایجاد پشت کار تا مرحلهٔ موفقیت کمک می‌کند که اینخصوصیات مهم در ادامه شرح داده شده‌اند. 

۱. وسواس برای کیفیت
یک توسعه‌دهندهٔ موفق، بیشتر از این که به شوق ساختن برنامه توجه داشته باشد، روی کیفیت نهایی کار خود وسواس به خرج می‌دهد؛ اهمیت کیفیت کلی کار، بسیار بیشتر از اتمام کار، با کیفیت متوسط است. این مسئله شامل دیزاین و طراحی برنامه، پلتفرم‌های قابل اجرا، ابعاد اجرا روی صفحه‌های نمایش، سیستم‌عامل‌های پشتیبانی شده و راه‌های ارتباطی می‌شود. یک توسعه‌دهنده باید کیفیت را به عنوان یک جنبهٔ حیاتی در توسعهٔ نرم‌افزار دانسته و به نوشتن کدهایی مشغول شود که اپلیکیشن را به موفقیتی بزرگ می‌رسانند.

افراد زیادی اشتیاق بالایی برای توسعهٔ صد‌ها اپلیکیشن در سال و عرضهٔ آن‌ها به بازار دارند، ولی اگر با این شیوه کیفیت کار در معرض خطر قرار بگیرد، تمام تلاش‌ها در ساختن نرم افزار بیهوده به حساب می‌آیند. نرم‌افزار‌ها باید در عملکرد بسیار موثر و کارآمد باشند. یک توسعه‌دهندهٔ موفق، به حد وسط قانع نمی‌شود، قصد او این است تا محصولش، مطابق با نیازهای کاربران و به راحتی کار کند اما در عین حال بسیار باکیفیت باشد.

۲. خلاقیت
چه چیز جدید و منحصر به فردی در مورد اپلیکیشن جدید شما وجود دارد؟ تفاوت آن در مقایسه با اپلیکیشن‌های دیگر بازار چیست؟ ذهن یک برنامه‌نویس پر از خلاقیت است و نقش خلاقیت، در طراحی یک اپلیکیشن را نباید دست کم گرفت. فقط ساختن یک اپلیکیشن و عرضهٔ آن به بازار مهم نیست، طراحی شما باید چندین عامل منحصر به فرد و متمایز کننده داشته باشد. میزان خلاقیت یک برنامه‌نویس در طراحی اپ‌ها، تاثیر زیادی در موفقیت او دارد. برای نتایج بهتر، شما نیز باید از ابعاد مختلف به همه چیز نگاه کنید تا در نهایت اپلیکیشنی را توسعه دهید که همه را مجذوب ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌کند.

خلاقیت به عنوان یک منبع الهام‌بخش، برنامه‌نویس را قادر می‌سازد تا عامل شانس را دور زده، به ایده‌های بیشتری برسد و سیستم را به صورتی توسعه دهد تا سرانجام یک محصول بالاتر از سطح انتظارات کاربران را عرضه کند. به یاد داشته باشیم که تکنولوژی دربارهٔ خلاقیت و چگونگی استفادهٔ مناسب از آن است و نیاز به توضیح نیست که یک برنامه نویس موبایل موفق، باید این صفت را داشته باشد.
۳. غرور و خودبینی
تعجب نکنید که خودبینی می‌تواند یک ابزار کاربردی در توسعهٔ نرم‌افزار باشد. در دنیای فناوری، اکثر آدم‌ها توسعه‌دهندگان را مغرور تلقی می‌کنند، در حالی که این صفت یک امتیاز برای آن‌ها به حساب می‌آید. توسعه‌دهندگان موفق، توسط غرور خود هدایت می‌شوند و معمولا به محصولات خود افتخار می‌کنند. چگونه این اتفاق می‌افتد و چه منافعی برای توسعهٔ برنامه دارد؟ جواب ساده است؛ توسعه دهندگان مغرور و خودبین، دلبستگی خاصی به محصولات خود دارند و به سختی برای نتیجهٔ آن‌ها کار می‌کنند تا بتوانند دربارهٔ رتبه‌بندی کارشان لاف بزنند. این دلبستگی خوب است چرا که اگر آن‌ها در مورد برنامه‌های خود دغدغه نداشته باشند، کاربران هم قطعا از خروجی کار ایشان راضی نخواهند بود.

۴. تحقیقات بازاری جهت‌دار
یک برنامهٔ خوب باید قادر به پاسخگویی نیازهای کاربران و ارائه بهترین تجربهٔ کاربری به آن‌ها باشد. برای درک این مسئله، یک توسعه‌دهندهٔ موفق، باید با تحقیق در بازار، درک کاملی از محصولی که قصد تولید آن را دارد به دست بیاورد. با این کار، نقاط قوت و ضعف و همچنین روش‌های فروش منحصر به فرد رقبا، به راحتی قابل شناسایی می‌شوند. 

با این دانش، توسعه‌دهنده درکی از روند بازار به دست آورده و از این رو با شیوه‌ای خلاقانه، با توسعهٔ برنامه‌های مورد نیاز، یک تجربه مثبت برای کاربران رقم خواهد زد. به یاد داشته باشیم که ساختن یک اپ موبایل بدون در نظر گرفتن روند بازار، عملا کاری بیهوده است.

صفات دیگری برای موفقیت در این زمینه هم می‌توانند وجود داشته باشند، اما صفات بالا جزو مهم‌ترین‌ها به شمار می‌آیند. بازار اپلیکیشن‌های موبایل همیشه داغ است و هرگز در یک خط مستقیم حرکت نمی‌کند. توسعه‌دهندگان موفق انعطاف‌پذیر هستند و قادر به رفع مشکلات به محض وقوع آن‌ها بوده و در عین حال سطح بالایی از خلاقیت را در بهبود برنامه‌های خود حفظ می‌کنند. برای این که به موفقیت برسید، باید خودتان را ارزیابی کنید تا پی ببرید که آیا دارای این صفات هستید یا نه. اگر نه، باید تلاش خود را بیشتر کرده و در کار خود هوشمندانه‌تر عمل کنید تا به نتایج عالی و دلخواه برسید. اجازه دهید تا کاربران از اپلیکیشن‌های شما لذت ببرند. در یک کلام، هیچ وقت به کیفیت پایین یا متوسط قانع نشوید و برای ایجاد بهترین تجربه‌ٔ کاربری برای گروه هدف اپ‌ خود تلاش کنید.