پس از ۱۷ ماه تلاش مستمر توسعه دهندگان پی اچ پی شرکت زند تکنولوجیز -شرکت توسعه‌دهنده ی زبانبرنامه نویسی پی اچ پی و فریم ورک قدرتمند آن یعنی زند- بالاخره نسخه ی Zend Framework 3 عرضه شد اما این در حالی است که توسعه ی نسخه ی ۱ این فریم ورک نهایتاً تا تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۶ ادامه خواهد داشت. آنچه در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، برخی از شاخص ترین ویژگی‌های نسخه ی ۳ از این فریم ورک است. با سکان آکادمی همراه باشید.

توسعه دهندگان پی اچ پی که از فریم ورک زند نسخه ی ۱ به ۲ مهاجرت کردند، شاهد تغییرات زیادی بودند و به نوعی می‌توان گفت که نسخه ی ۲ اصلاً Backward Compatible نبود؛ به عبارت دیگر، فضای توسعه ی نرم‌افزار در نسخه ی دوم از فریم ورک زند فضایی کاملاً متفاوت از اولین نسخه بود لذا توسعه دهندگان موظف بودند تا مجدد شروع به یادگیری کلاس ها، متدها و … در نسخه ی جدید کنند.

اما بر اساس گفته‌های سایت رسمی زند، مهاجرت از نسخه ی ۲ به ۳ آنقدرها هم که به نظر می‌رسد کار دشواری نبوده و با راهنماهایی که این سایت در دسترس توسعه دهندگان قرار داده، کاربران خواهند توانست به سادگی وب اپلیکیشن های نوشته شده با ZF2 را به ZF3 مبدل سازند. به طور کلی، تغییرات صورت گرفته در Zend Framework 3 عبارتند از:
- بهبود سرعت به طوری که می‌توان شاهد افزایش سرعت وب اپلیکیشن های نوشته شده با نسخه ی ۳ در بستر پی اچ پی نسخه ی ۵ تا چهار برابر و حتی بیشتر در بستر پی اچ پی نسخه ی ۷ بود.
- ساپورت پی اچ پی نسخه ی ۷
- ایجاد زیرساختی به منظور استفاده ی مجدد از پکیج های مختلف
- حداقل میزان وابستگی مابین پکیج های مختلف
- ارائه ی یک میکرو فریم ورک تحت عنوان Expressive
- مستندات قوی‌تر و بسیاری فیچرهای دیگر

به طور کلی، آنچه در فرایند توسعه ی نسخه ی ۳ از فریم ورک زند در پس ذهن توسعه دهندگان بوده، سهولت مهاجرت از نسخه ی ۲ به ۳ بوده است تا توسعه دهندگان به مراتب بیشتری ترغیب به مهاجرت به ZF3 شوند.

فروشگاه اینترنتی و سایت ساز