SemiCode OS توزیع جدیدی از سیستم عامل گنو/لینوکس است که بر پایهٔ اوبونتو نوشته شده و هدف از طراحی آن، توسعهٔ سیستم عاملی اپن سورس برای برنامه نویسان و طراحان سایت بوده است که به صورت پیش فرض، دارای یکسری ابزارهای توسعهٔ نرم‌افزار من جمله ویرایشگرهای کد مختلف، کامپایلر و … می‌باشد؛ برای آشنایی بیشتر با SemiCode OS، در ادامه با سکان آکادمی همراه باشید.

آنچه سیستم عامل گنو/لینوکس را در مقایسه با سایر سیستم‌عامل‌هایی همچون ویندوز یا مک او اس متمایز می‌سازد، قابلیت کاستومایز کردن این سیستم عامل بر اساس نیازها و سلائق شخصی است و همین مسأله منجر شده تا صدها توزیع مختلف از سیستم عامل گنو/لینوکس روانهٔ بازار شده باشد که هر کدام قشر خاصی از کاربران را هدف قرار داده که از آن جمله می‌توان به توزیع‌های اختصاصی برای هکرها، ادمین‌ها، هنرمندان،‌ گیمرها و … اشاره کرد اما در این بین، تاکنون توزیعی را ندیده‌ایم که ادعا کند گروه هدفش برنامه‌نویسان، توسعه‌دهندگان و طراحان سایت بوده است و جای خالی چنین توزیعی احساس می‌شد تا این که توزیعی تحت عنوان SemiCode OS که بر پایهٔ توزیع Ubuntu توسعه یافته است به بازار عرضه شد که در ادامه قصد داریم برخی از شاخص‌ترین ویژگی‌های این سیستم عامل جدید را بررسی کنیم.

در حال حاضر، SemiCode OS از محیط دسکتاپ گنوم و ریپازیتوری‌های اوبونتوی 14.04 استفاده می‌کند؛ آن چیزی که باعث می‌شود برچسب «سیستم عامل اپن سورس اختصاصی توسعه‌دهندگان» را روی SemiCode OS بزنیم، برخورداری از یکسری ابزارهای توسعهٔ نرم‌افزار به صورت پیش‌فرض است که از آن جمله می‌توان به IDEهای مختلف، کامپایلرهای زبان‌های برنامه نویسی گوناگون و طیف گسترده‌یی از ویرایشگرهای کد اشاره کرد که شاخص‌ترین آن‌ها عبارتند از Eclipse، MonoDevelop، ‌BlueFish، Atom، Ninja IDE، Brackets، Emacs و Sublime Text. علاوه بر این، استک LAMP که مخفف واژگان Linxu Apache MySQL PHP می‌باشد نیز به صورت پیش‌فرض روی این سیستم عامل نصب و کانفیگ شده است.

از جمله کامپایلرهای از پیش نصب شده روی این سیستم عامل هم می‌توان به کامپایلر زبان روبی، کامپایلر Mono Runtime برای دات نت و همچنین OpenJDK برای زبان محبوب جاوا اشاره کرد.

اگر جزو برنامه‌نویسانی باشید که از ورژن کنترل استفاده می‌کنید، خبر خوب این که سیستم عامل SemiCode OS دارای گیت از پیش نصب شده هم می‌باشد.

از جملهٔ دیگر قابلیت این‌ سیستم عامل می‌توان به کلاینت دسکتاپ Slack که برای ارتباط مابین توسعه دهندگان به کار می‌رود، کلاینت دسکتاپ زبان برنامه نویسی اسکرچ که برای کودکان طراحی شده است و همچنین ابزار Sara اشاره کرد -چیزی همچون Siri اپل- که پکیجی اختصاصی برای این سیستم عامل است که رفتاری همچون یک دستیار هوشمند دارد که با استفاده از آن در ترمینال، می‌توانید یکسری سؤالات مد نظر خود را پرسیده و پاسخ مد نظر خود را دریافت نمایید!

حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که سیستم عامل SemiCode از چه مرورگر پیش‌فرضی استفاده می‌کند؟ در پاسخ به این سؤال بایستی گفت که به منظور حفظ حریم خصوصی برنامه‌نویسانی که از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند، طراحان سیستم‌عامل سمیکد از موتور جستجوی DuckDuckGo که به عدم استفاده از اطلاعات شخصی کاربران مشهور است استفاده می‌کند.

در حال حاضر، سیستم‌عامل SemiCode در فاز توسعه قرار داشته و توصیه نمی‌شود که به عنوان سیستم‌عامل اصلی خود روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ تان نصب کنید بلکه می‌توانید آن را از طریق ماشین مجازی و یا روی یک سیستمی مجزا -به غیر از سیستم اصلی خود- تست نمایید که برای این کار، حداقل به ۲۰ گیگابایت فضای هارددیسک، ۱.۵ گیگابایت حافظهٔ رم و یک سی پی یو حداقل ۱ گیگاهرتزی نیاز خواهید داشت. برای آشنایی بیشتر با این سیستم عامل اختصاصی توسعه‌دهندگان و همچنین دانلود آن، می‌توانید به سایت رسمی SemiCode OS مراجعه نمایید و در صورتی که آن را تست کردید، تجربیات خود را در بخش نظرات می‌توانید با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.