انتخاب نام دامنه برای وب سایت کار آسانی نیست؛ بخش دشوار این قضیه برای شرکت ها، نامگذاری برندشان می باشد. با این که بعضی عقیده دارند که اسم کمپانی شما اهمیتی ندارد، باز هم در آسان کردن مسئله ی انتخاب نام دامنه چندان مشکل گشا نیست! بخشی از انتخاب یک دامنه شامل تصمیم گیری برای استفاده از یک TLD است (این اصطلاح مخفف واژگان Top Level Domain به معنی «دامنه سطح بالا» است.) در این مقاله با سکان آکادمی همراه باشید تا علاوه بر آشنایی بیشتر با مفهوم اصطلاح TLD،‌ با یکسری باورهای نادرست در مورد انتخاب دامین سایت آشنا شوید.


فیلم‌های آموزشی برنامه‌نویسی از صفر تا صد فیلم‌های آموزشی برنامه‌نویسی ویژوال بیسیک
TLDها در واقع پسوندهایی هستند که ما برای وب سایتمان انتخاب می کنیم (مثل دات کام برای سایت سکان آکادمی) از جمله این TLD ها یا «دامنه های سطح بالا» می توان به com .edu .gov .co.uk .store. و غیره اشاره کرد. در گذشته تصمیم گیری بسیار آسان تر بود چرا که انتخاب ها بسیار محدود بودند اما در سال های اخیر که هزینه ی com. افزایش پیدا کرده است، ما شاهد باز شدن پسوندهای بیشتری -چیزی در حدود صدها پسوند مختلف- هستیم. در عین حال، همواره یکسری باورهای نادرست در میان وب مسترها در مورد فرایند انتخاب نام دامنه وجود دارد که گاها ایشان را در انتخاب نام دامنه ی درست، دچار مشکل می سازد و این همان چیزی است که در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.

باور غلط ۱: دات کام کلید بهبود SEO است.
این باور که com. سبب موفقیت وب سایت شما می شود درست نیست و به هیچ وجه ربطی به بهینه سازی برای موتورهای جستجویی همچون گوگل، بینگ و ... ندارد. یکی از نمایندگان گوگل در همین راستا اشاره کرد که سیستم های گوگل تبعیضی برای TLDهای جدیدی همچون academy. و یا حتی sexy. با پسوندهای قدیمی همچون com. و org. قائل نمی شود. وجود کیورد در نام دامنه، برای موتورهای جست و جو هیچ مزیت و ضعفی ندارد. 

باور غلط ۲: وب مسترها به پسوندهای جدید اعتماد ندارند.
یک تحقیق انجام گرفته توسط گروه NCC نشان می دهد که کاربران، تمایل زیادی به بازدید از وب سایت هایی با دامنه های جدید ندارند و این در حالی است که تنها ۹٪ از کاربران اینترنتی حاضر به بازدید از پسوندهای جدید هستند. پس با توجه به این تحقیق، می توان فرض کرد که وب مسترها با پسوندهای com. و org. رابطه ی بهتری دارند.

ولی این تحقیق همچنین نشان می دهد که دلیل اصلی این قضیه به احساس عدم وجود امنیت بر می گردد که از وجود سایت های ناامن نشات می گیرد. راه های بسیاری برای جلوگیری از ایجاد چنین احساساتی وجود دارد. با برند سازی درست، طراحی سایت، پیام های امنیتی و داشتن علائمی از امنیت (همچون استفاده از پروتکل HTTPS)، احساس امنیت کاربر تا ۵۰٪ افزایش می یابد. نکته ی قابل توجه این است که موفقیت های کسب شده توسط پسوندهای ly. و co. و tech. نشان دهنده می دهند که طراحی وب سایت و محتوای آن تاثیر بیشتری نسبت به دامنه ی انتخابی آن دارند.

باور غلط ۳: همیشه می توانید نام دامنه ی سایت خود را تغییر دهید.
البته که می توانید ولی به گفته ی گوگل «زمان زیادی می برد تا دامنه ی تغییر یافته برای جست و جو آماده شود.» خارج از مسئله ی جست و جو، کاربران نیز انتظار دارند تا سایتی که با آن خو گرفته اند برای مدت زیادی ثابت باقی بمانند. پس بهتر است تا دامنه خود را با توجه به نیازهای بلند مدت خود انتخاب کنید.

با این حال، انتقال محتوای وب سایت به یک TLD جدید مزیت های خودش را دارد که شامل تفکیک محتوا و دسترسی آسان تر می شوند. به عنوان مثال وب سایت Slack بخش help خود را به slack.help منتقل کرده است. بعضی شرکت ها نیز همین کار را با بخش محصولات organic خود در (organic.) انجام داده اند.

باور غلط ۴: دات کام در حال مرگ است.
شاید ایده ی یک انقلاب در این زمینه جالب باشد، ولی ۳۹٪ دامنه های ثبت شده را com. تشکیل داده و هم چنان در حال رشد است. با این تفاسیر به باور شماره ی ۵ می رسیم که:

باور غلط ۵: دات کام برای همیشه حکمران باقی می ماند.
بر خلاف باور غلط قبلی، پسوند دات کام در حال از دست دادن تسلط خود است. با در نظر گرفتن این که قیمت گذاری های این TLD، نموداری صعودی دارد و فقط برای دامنه های با کیفیت موجود است، انتخاب TLD های جدید محبوبیت بیشتری کسب کرده اند و این در حالی است که این TLD، رشد قابل توجهی نیز داشته اند. فقط در عرض ۲ سال، از ۲ میلیون دامنه به ۲۲ میلیون عدد افزایش داشته اند. این افزایش ۱۰۰۰ درصدی با شفافیت تمام نشان دهنده ی این است که صاحبان کسب و کارهای آنلاین به استفاده از TLD جدید عادت کرده اند.

باور غلط ۶: برند های معتبر از gTLD های جدید استفاده نمی کنند.
برندهای معتبر در حال مهاجرت به TLD های جدید هستند. از مایکروسافت گرفته که از tech. استفاده می کند تا بانک های بزرگی مانند Barclays و BNP Paribas که از پسوندهای اختصاصی خود استفاده می کنند. این برندهای معتبر نه تنها به TLDهای جدید روی می آورند، بلکه آن ها را انتخاب مورد پسند خود نیز معرفی می کنند.

باور غلط ۷: fm. اشاره به رادیو، tv. اشاره به تلویزیون، و dj. اشاره به موسیقی دارند.
هر سه اشتباه hkn. در واقع، این TLDها متعلق به کشور های میکرونزی، تووالو، و جیبوتی هستند. این پسوندها از اولین TLDهای غیر سنتی برای سایت های تازه تاسیسی مانند last.fm یا plug.dj بودند که برای یادگیری آسان و دامنه ای ارزان مورد استفاده قرار گرفتند.

باور غلط ۸: اگر هم اکنون از com. استفاده نمی کنید ولی در آینده بهتر است به آن روی آورید.
هیچ جواب درستی وجود ندارد. سایت Bit.ly به bitly.com ارتقاء پیدا کرد اما باز هم هیچ مزیت روشنی برای com. وجود ندارد. برخی باور دارند یکسری مزایای تجاری در com. وجود دارد، چون در نظر برخی نشانه ای از قدرت به حساب می آید.

در نهایت، com. هنوز هم حاکم است و اگر شما می توانید یک دامنه کوتاه با قیمتی خوب روی محبوب ترین TLD در جهان پیدا کنید، بهتر است همان را انتخاب کنید. اما از آنجا که استفاده از com. در حال کاهش است. در اغلب موارد com. یا به طور قابل توجهی گران قیمت تر و یا به طور قابل توجهی طولانی تر و مبهم تر از یک دامنه جدید است. با تمام موفقیت های سایت های مختلف با استفاده از TLDهای جدید و عدم تاثیر این نام های دامنه ی جدید روی سئوی سایت، می توان با خیال راحت یکی از این دامنه های جدید را ثبت کرده و در عین حال سایتی با رابط کاربری زیبا و ایجاد تجربه ی کاربری منحصر به فردی را در معرض دید کاربران قرار داد.

 نظر شما درباره ی TLDهای جدید چیست؟ به آن ها اعتماد دارید؟ آیا com. تسلط خود را حفظ خواهد کرد؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.