همزمان بر اساس اطلاعاتی که موجود است پیش از عرضه سیستم عامل ویندوز به عنوان سیستم عاملی که از واسط کاربری استفاده می‌کند اپل در سال 1983 با ارائه مدل «لیزا» (Lisa) که اولین کامپیوتر مجهز به ماوس و سیستم‌عامل دارای واسط گرافیکی، آیکون‌ها و پنجره‌ها بود، توانست انقلابی بزرگ در زمینه کامپیوترهای شخصی به وجود آورد. بعد از آن در سال ۱۹۸۴ سیستم‌عامل مکینتاش توسط اپل در حالی روانه بازار شد که تبلیغات بسیار گسترده‌ای برایش انجام گرفته بود.   




شروع یک دگرگونی

پس از عرضه اولین نسخه از ویندوز مایکروسافت ‌این شرکت سعی به ارائه نسخه‌های بعدی کرد. بعد از آن بود که نبرد سیستم عامل‌ها در دنیای کامپیوترهای شخصی آغاز شد. 
تا پیش از عرضه ویندوز 95 که به عنوان یکی از نسخه‌های تاثیرگذار ‌این شرکت بود نسخه 2/3 ویندوز از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار بود. بعد از ویندوز 95 مایکروسافت ویندوز 98 را عرضه کرد که ‌این نسخه به‌رغم عرضه نسخه‌های جدیدتر تا سال‌ها مورد استفاده کاربران قرار گرفت. 
مایکروسافت بعد از عرضه تجاری ویندوز 98 سعی کرد سالانه نسخه‌های جدیدتری از ‌این سیستم عامل را عرضه کند. ویندوز 2000 یکی از ‌این نسخه‌ها بود که در بخش سرور توانست موفقیت زیادی کسب کند. 
بعد از‌این نسخه مایکروسافت ویندوز Xp را عرضه کرد. نسخه‌ای که در سال 2001 معرفی شد و به باور بسیاری یکی از بهترین سیستم عامل‌های ارائه شده‌ این شرکت بود. سیستم عاملی که حتی تا به امروز نیز توسط بسیاری از کاربران در حال استفاده است. ‌این نسخه از ویندوز در سال ۲۰۰۱ توسط مایکروسافت عرضه شد و تا پایان سال ۲۰۰۶ انتشار یافت. البته تا چند سال بعد از توزیع نسخه ‌این ویرایشService Pack I و Service Pack II‌ این محصول هم اضافه شد. بعد از آن مایکروسافتservice pack III را تولید و برخی از کارآیی‌های ویندوز vista را به آن اضافه کرد. ‌این ویندوز در دو نسخه خانگی (home edition) و پیشرفته (professional) در بازار عرضه می‌شود.
بعد از Xp نوبت به Vista رسید.‌ این نسخه در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. این نسخه از ویندوز تقریبا محیطی متفاوت با xp داشت و در ابتدا کار کردن با آن دشواری‌هایی برای کاربرانی که از xp استفاده می‌کردند داشت و دلیل آن هم تغییرات به‌وجود آمده در آن بود که البته ‌این سختی طبیعی هم بود، همانطور که زمانی که کاربران برای اولین بار دست از ویندوز 98 کشیدند و دل به xp دادند چنین مشکلات و دشواری‌هایی برای آنها وجود داشت. 
از نکات مثبت ‌این سیستم عامل می‌توان به سرعت خوب و رابط‌ گرافیکی عالی با محیطی خستگی‌ناپذیر برای کاربر و همچنین سرعت بالای آن در ‌اینترنت و شبکه‌های بیسیم اشاره کرد. البته Vista آنچنان که باید و شاید مورد استقبال کاربران قرار نگرفت. بسیاری از کاربران پس از نصب Vista ترجیح دادند دوباره به همان نسخه قبلی یعنی xp بازگردند. Vista برای مایکروسافتی‌ها حکم یک کابوس را پیدا کرد؛ چرا که بعد از مشخص شدن مشکلات ‌این نسخه فروش آن به شدت کاهش یافت و حتی در پاره‌ای از مواقع مایکروسافتی‌ها مجبور به جمع‌آوری نسخه‌های ‌این سیستم عامل از بازار شدند. 
نسل جدید سیستم عامل‌ها شکل می‌گیرد
بعد از شکست Vista نسخه سون عرضه شد. نسخه‌ای که برخلاف Vista با استقبال گسترده‌ای از سوی کاربران روبه‌رو شد. ویندوز سون که گفته می‌شد نسل جدید ویندوزهای مایکروسافت را در بر می‌گیرد، کارآیی ساده‌ای داشت. در عین حال ‌این نسخه داری محاسنی بود که کاربران را راحت‌تر به خود جلب می‌کرد. 
ویندوز ۷ برای استفاده در کامپیوترهای شخصی شامل انواع خانگی و اداری تولید شد.‌ این سیستم‌عامل هفتمین نسل از سیستم‌عامل‌های ویندوز بود و به همین دلیل نام آن ویندوز ۷ گذاشته شد. از ویژگی‌های‌ این نسخه که بیشتر مورد توجه ‌است می‌توان به پشتیبانی از قابلیت چند لمسی، طراحی دوباره ویندوز شل، نوار وظیفه و یک سیستم شبکه خانگی به نام گروه خانگی نام برد.
ویندوز ۷ در ۶ ویرایش مختلف ارائه شده‌است، اما فقط نسخه‌های Home Premium و Professional و Ultimate در فروشگاه‌ها به صورت خرده فروشی و جزئی موجود است. تمام ویرایش‌های ویندوز ۷ قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های ۳۲ بیتی (x86) را دارا است و تمام ویرایش‌های ویندوز ۷ به جز Starter با قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های ۶۴ بیتی (x64) ارائه می‌شود. اما سرانجام و بعد از حرف و حدیث‌های فراوان جدیدترین نسخه ویندوز برای آزمایش عرضه شده است. ویندوز 8 آخرین نسخه سیستم‌عامل ویندوز شرکت مایکروسافت است که در سال ۲۰۱۲ به شکل تجاری در بازار عرضه می‌شود. ویندوز ۸ برای استفاده در رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه تولید می‌شود.
این شرکت در یکی از تازه‌ترین کنفرانس‌های خود، سیستم عامل ویندوز 8 را روی طیف وسیعی از سخت‌افزارهای مختلف شامل کامپیوترهای مبتنی بر معماری x86‌ اینتل و ابزارهای پرتابل مبتنی بر ARM به نمایش گذاشت. مایکروسافت، ویندوز 8 را روی تبلت‌های مبتنی بر پردازنده Tegra 3 انودیا، Snapdragon کوالکام، OMAP 5 تی‌ای و Clover Trail‌ اینتل به نمایش گذاشت.‌ این شرکت همچنین اعلام کرد که ویندوز 8 از قابلیت اتصال در حالت استندبای پشتیبانی خواهد کرد.‌ این به این معنا است که ویندوز 8 همانند تلفن‌های هوشمند، درحالت استندبای نیز قادر به دریافت ‌ایمیل، توییت‌ها و دیگر به روز رسانی‌ها خواهد بود.
‌این سیستم‌عامل هشتمین نسل از سیستم‌عامل‌های ویندوز است که گفته می‌شود یکی از دلایل نام گذاری آن هم به همین دلیل است. نسخه آزمایشی ویندوز 8 شروع بسیار خوبی داشته است، مایکروسافت اعلام کرد که تنها در روز اول انتشار نسخه آزمایشی مخصوص مصرف کننده ویندوز 8،‌ این سیستم عامل بیش از یک میلیون بار دانلود شده است.
مایکروسافت قصد دارد سیستم‌عامل ویندوز ۸ را با پردازشگرهای ۱۲۸ بیت سازگار کند، ویندوز Vista و ویندوز ۷ از پردازشگرهای ۶۴ بیت پشتیبانی می‌کردند.
از قابلیت‌های‌ این سیستم عامل می‌توان به ارتباط سریع‌تر با استفاده از یواس‌بی ۳ و بلوتوث ۳، پشتیبانی از پردازنده‌های ARM، رمزگذاری کامل دیسک سخت، حساسیت نسبت به نور محیط، تشخیص چهره کاربر برای لاگین و لاگ اوت کردن، رابط کاربری مترو، برجسته‌بینی سه بعدی و پشتیبانی تلویزیون بی‌سیم اشاره کرد. مایکروسافت، سخت‌افزار لازم برای ویندوز ۸ را همان سخت‌افزار مورد نیاز برای ویندوز۷ اعلام کرده است.
فروشگاه آنلاین
اپ استور پایگاهی جامع برای دانلود تمام نرم‌افزارهای تحت یک سیستم عامل است. کاری موفق که در شرکت اپل روی iOS به شهرت رسید. بعد‌ها گوگل با آندروید مارکت به جنگش رفت و کمی‌ بعد «مارکت پلیس» ویندوز فون هم به رقبا اضافه شد. کاربران هم از‌این جریان رضایت بسیار داشتند. دیگر نیاز نبود برای خرید یک نرم‌افزار، سایت‌های زیادی را زیر و رو کنند یا از خانه بیرون رفته و به فروشگاه‌های نرم‌افزاری مراجعه کنند. همه چیز در یک وب سایت خلاصه می‌شد.
ویندوز 8 هم فروشگاه نرم افزار خودش را خواهد داشت. حالا کاربران ویندوز می‌توانند از‌این مساله خوشحال باشند که یک پایگاه جامع نرم‌افزاری برای ‌این سیستم عامل هم شکل خواهد گرفت. مایکروسافت، فروشگاه آنلاین Windows Store را با هدف دستیابی آسان و پیدا کردن راحت نرم‌افزارهای ویندوز 8 راه‌اندازی کرد. کاربران در‌این فروشگاه به راحتی می‌توانند نرم افزارهای مورد نیاز خود را بیابند و خود فروشگاه نیز نسخه سازگار با ابزار مبتنی بر ویندوز 8 را تشخیص داده و ارائه می‌کند. در حال حاضر عناوین زیادی در ‌این فروشگاه وجود ندارد؛ اما تا زمان انتشار نسخه نهایی ویندوز 8 تعداد نرم افزارهای سازگار با آن نیز افزایش خواهند یافت.
در فروشگاه Windows Store نرم‌افزارها در گروه‌های مرتبط با یکدیگر دسته‌بندی شده‌اند، تا کاربر راحت‌تر بتواند نرم افزارهای مورد نیاز خود را پیدا کند و با گزینه‌های جایگزین آشنا شود. فروشگاه مایکروسافت با سرویس Cloud‌ این شرکت نیز یکپارچه شده است و به‌این ترتیب کاربر هر زمان و در هر ابزار مبتنی بر ویندوز 8 لاگین کند می‌تواند لیست نرم افزارهای خود را به همراه تنظیمات هر کدام مشاهده کند. یعنی وقتی روی کامپیوتر دیگری لاگین کنید تفاوت چندانی با کامپیوتر خود احساس نخواهید کرد و به تمام نرم‌افزارهای خود دسترسی خواهید داشت. فروشگاه نرم‌افزار Windows Store در حال حاضر در دسترس و قابل استفاده است و مایکروسافت وعده داده که به مرور زمان نرم افزارهای بیشتری را به آن اضافه کند.
از دیگر مزایای دیگر ویندوز8 که به نظر می‌رسد مورد توجه تحلیلگران نیز قرار گیرد توجه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. مساله‌ای که در ویندوز7 زیاد به آن توجه نشده بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده به نظر می‌رسد که مایکروسافت در حال کار روی قابلیت‌هایی است که ذخیره انرژی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند. پس باید منتظر عمر بیشتر باتری بر دستگاه‌های قابل حملی باشیم که از‌ این سیستم عامل پشتیبانی می‌کنند.