جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی تحت وب است که برای افزایش پویایی صفحات HTML استفاده می شود. از این زبان می توان برای ارزیابی اعتبار فرمهای HTML قبل از ارسال به سرور، شناسایی مرورگر کاربران، ایجاد انواع منو ها و بسیاری کارهای دیگر استفاده کرد.

نکته : باید توجه داشت که جاوا اسکریپت یک زبان طرف کاربر (Client Side) است که توسط کامپیوتر شخصی کاربر تفسیر می شود. کدهای مربوط به جاوا اسکربپت توسط کاربر نهایی قابل مشاهده هستند پس توصیه می شود از آن برای مقاصد مهم نظیر اتصال به دیتابیس استفاده نشود.


  می توان کدهای جاوا اسکریپت را به صورت تعبیه شده در صفحات HTML استفاده کرد و یا کدهای جاوا اسکریپت را در یک فایل جداگانه با پسوند js. ذخیره کرد ولی در هر صورت این فایل ها باید توسط یک صفحه HTML فراخوانی شده و نتیجه آنها در صفحات HTML نمایان خواهد شد.

بهتر است قبل از شروع به یادگیری جاوا اسکریپت با HTML و CSS آشنایی داشته باشد تا بتوانید به خوبی از قابلیتهای جاوا اسکریپت استفاده کنید. لطفاً آموزش های قبل موجود بر روی سایت را به طور کامل مطالعه فرمایید.

برای آزمایش کردن اسکریپت هایی که می نویسید باید از مرورگری استفاده کنید که از جاوا اسکریپت پشتیبانی می کند. قابل ذکر است که تقریباً همه مرورگرهای جدید از جاوا اسکریپت پشتیبانی می کنند از جمله این مرورگرها می توان به اینترنت اکسپلورر (IE) که در ویندوز به صورت پیش فرض نصب می شود، فایر فاکس (Firefox) و اپرا (Opera) اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که نسخه های قبل از نسخه ۴٫۰ اینترنت اکسپلورر و Netscape از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کنند که قابل ذکر است که این نسخه ها منسوخ شده و شاید عده انگشت شماری از آنها هنوز استفاده کنند.

طراحی سایت و وبلاگ