امروزه دنیای وب محیطی دینامیک است و کاربران از استانداردهای بالایی برای طراحی و عملکرد سایت‌هایشان استفاده می کنند. طراحان هم از ابزار مختلف جاوا اسکریپت ازجمله jQuery برای اتوماسیون عملکردهای مشترک، جذابیت و ساده سازی عملکردهای پیچیده بهره می برند. یکی از دلایل محبوبیت استفاده از jQuery قابلیت آن در کمک طیف وسیعی از عملیات مختلف است. فریم‌ورک چیست؟


فریم‌ورک در اصل محیطی است که برای یک زبان برنامه نویسی خاص ایجاد می‌شود و شما از آن محیط استفاده می کنید تا کار برای تان آسان‌تر شود.


یک مثال ساده برای درک مفهوم jQuery


زبان برنامه نویسی JavaScript، یک زبان برنامه نویسی خیلی پیچیده و گسترده است و یادگیری کامل آن به زمان و حوصله خیلی زیادی نیاز دارد. jQuery فریم‌ورکی که بر اساس زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ایجاد شده است. به زبان ساده می‌توان گفت، برنامه نویس با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، یک سری قائده و قانون تعریف کرده است و یک دستور زبان جدید ساخته که شما با آن قواعد یه کد به مراتب بسیار ساده‌تر می‌نویسید، سپس آن فایل فریم‌ورک دستورات شما را به دستورات استاندارد جاوا اسکریپت ترجمه می کند و سپس آن ها را اجرا می‌کند. همراه با یک مثال ساده، توضیح بیشتر ارائه می‌شود:


مثلا زبان فارسی را در نظر بگیرید که بسیار گسترده است. حال ما درنظر داریم یه کتاب کوچک بنویسم و برای ۲۰۰۰ لغت پرکاربرد زبان فارسی علامت های اختصاری در نظر بگیریم، به عنوان مثال برای لغت «در» یک معادل در نظر می‌گیریم:


در = ^-^


با این علامت های اختصاری ما می توانیم کلمات و جملات خاصی را به صورت خیلی مختصر و مفید بنویسیم. حال اگر یک متن را با این علامت های اختصاری بنویسیم و آن کتاب مرجع را نیز در اختیار شخص ثالثی قرار دهیم، آن شخص می تواند علامت ها را دیده و با مراجعه به کتاب مرجع، متن اصلی را مشاهده کند. کار JQuery هم در واقع به همین صورت است. جی کوئری یک فایل javascript چند هزار خطی هست که در آن یک سری کارهایی که طراحان وب با جاوا اسکریپت انجام می دادند را، خلاصه کرده است. به عنوان مثال برای مخفی کردن یک DIV کافی است که به اندازه یک و نیم خط کد بنویسم (در حالی که قبلا باید ده‌ها خط کد جاوا اسکریپت برای این کار نوشته می‌شد) خود فایل JQuery در واقع حکم همان کتاب مرجع را دارد. به همین خاطر است که اگر شما فایل اصلی جی کوئری را به صفحه لینک نکنید و دستورات خودتان را بر اساس قوانین جی کوئری بنویسید، اتفاقی نمی‌افتد و در واقع دستوران برای شما کار نخواهند کرد. (چون در این حالت دستورات هست ولی کتاب مرجع نیست که مرورگر وب بفهمد هر دستور چه معنایی می‌دهد) البته باید در نظر داشت که خود فریم ورک‌ها هم محدودیت دارند، چون کل یک زبان برنامه نویسی را پوشش نمی‌دهند و یا گاها سنگین هستند (چون مثلا ما به همه توابع داخل یه فریم‌ورک احتیاجی نداریم (در مورد مثال کتاب مرجع هم ممکن است کسی به همه ۲۰۰۰ لغت احتیاجی نداشته باشد).


ویژگی‌های کلیدی jQuery


 


    jQuery  یک کتابخانه بسیار مفید برای جاوااسکریپت است که یادگیری آن آسان می باشد.

    jQuery   مشکل جاوااسکریپت را برای تطابق با مرورگر های مختلف برطرف نموده و بسیار ساده و کارآمد است.

    در jQuery  میتوان از خصوصیت فراخوانی زنجیره ای متدها استفاده کرد. این باعث می شود چندین کد فقط در یک سطر قرار گیرد و در نتیجه کد بسیار مختصر گردد.

    ایجاد امکان دسترسی به بخشهایی از یک صفحه بدون نیاز به ابزارهای جاوا اسکریپت و عدم نیاز به کد نویسی های زیاد.

    جی کوئری مکانیسم سریع و موثری برای جستجو ، یافتن و انتخاب بخشهای مورد نظر از یک صفحه را بدون نیاز به ابزار جاوا اسکریپت، در اختیار ما قرار میدهد.

    امکان تغییر ظاهر یک صفحه؛ البته CSS ابزار قدرتمندی در تغییر صفحات به ما می دهد اما قادر به انجام این کار در مرورگرهای مختلف که استانداردهای متفاوتی دارند، نیست.اما جی کوئری به راحتی می تواند هر نوع مرورگری را ساپورت کند و حتی قادر است که مختصات ویژه صفحات وب را، حتی بعد از دستکاری و تغییر ساختاری و ظاهر، دوباره تغییر دهد.

    جی کوئری نه تنها تغییرات ظاهری و ناچیز را، بلکه صرفا با چند کلیک ساده، می‌تواند محتوای صفحات مورد نظر کاربر را هم تغییر کلی بدهد و مثلا متن یا عکسی را تغییر داده و یا تصویر یا لیستی را درون متنهای آن صفحه اضافه و یا از آن حذف کند. حتی میتواند تمام ساختار HTML صفحات را کاملا تغییر دهد.

    یکی از امکانات کتابخانه جی کوئری کنترل و جلوگیری از اتفاقات غیرمنتظره ایست که به هنگام کلیک کردن یک کاربر بر یک لینک رخ می دهند و مثلا باعث کند شدن یا درهم ریختگی مرورگرها می شوند. ابزار event-handler در جی کوئری این وظیفه را به سادگی و بدون نیاز به استفاده از جاوا اسکریپت انجام می دهد.

    افزودن انیمیشن (Fade) به یک صفحه؛ کسب فیدبک از (یا به) کاربران، امری بسیار مهم است و جی کوئری این ویژگی را به سادگی با استفاده از امکاناتی همچون Fade و غیره به ما می دهد.

    کسب اطلاعات از یک سرور بدون نیاز به ریفرش کردن آن صفحه (که اصطلاحا به آن AJAX می‌گویند) جی کوئری اینکار را بدون نیاز به دانستن مختصات ویژه هر سرور و صرفا با مراجعه مستقیم به نتایج آن صفحه (محتویات سرور) انجام می دهد.

    ساده سازی عملکردهای مشترک / تکراری جاوا اسکریپت : جی کوئری علاوه بر انجام بسیار ساده تغییرات کلی در متن و ظاهر صفحات وب، حتی قادر به ساده تر کردن عملیات ساختار سازی همچون Iteration And Array Manipulation هم هست.

در یک کلام، jQuery  انجام یک سری کارها را برای شما بسیار آسان کرده و یک سری امکانات از پیش آماده شده را به شما اراده می‌دهد. توابع ساده و جامع آن توانایی آن را دارند که به شکل کلی شیوه نوشتن جاوا اسکریپت های شما را که از توابعی مشخص و محدود برای انجام کارهای عمومی و تکراری استفاده می کند تغییر دهند.


طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی


منبع : گروه آموزشی طلوع