وبسایت محبوب Stackoveflow از سال ۲۰۰۸ تاکنون، توانسته جایش را روز‌به‌روز در میان برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان بیشتر باز کند؛ از زمان تاسیس تاکنون، Stackoveflow تبدیل به محبوب‌ترین منبع برای برنامه‌نویسانی شده که می‌خواهند سؤالات خود را به اشتراک بگذارند تا به بهترین پاسخ برسند. در طی بحث‌هایی که در این وبسایت مطرح می‌شود، خیلی وقت‌ها برنامه‌نویسان در جواب سؤالات، کتاب‌هایی را هم برای موضوعات مربوطه معرفی می‌کنند که در این مقاله لیستی ۱۰ تایی از کتاب‌های محبوب برنامه‌نویسی بر اساس داده‌کاوی‌های صورت گرفته روی استک‌اورفلو را جمعآوری کرده‌ایم.


احتمالاً تعجب خواهید کرد وقتی توضیح دهیم که این سایت چگونه این آمارگیری بسیار وقت‌گیر را انجام داده است! سایت DevBooks تمام محتوای مربوط به‌ پرسش‌و‌پاسخ‌های کاربران سایت استک‌اورفلو اصطلاحا Dump کرد. پس از استخراج نتایج پرسش‌وپاسخ‌های صورت گرفته در وبسایت استک‌اورفلو، تعداد لینک‌های ارجاع داده شده به سایت آمازون را محاسبه کرده و در نهایت آمار نهایی را منتشرکردند. وب‌سایت DevBooks، برای سهولت کاربران، کتاب‌های انتخاب شده را براساس زیر موضاعات دسته‌‌بندی کرده است. حال با این توضیحات، بدون معطلی برویم سراغ معرفی محبوب‌ترین کتاب‌های برنامه‌نویسی مطرح شده در استک‌اورفلو، که ما ۱۰ مورد از محبوب‌ترین آن‌ها را برای شما در ادامه آورده‌ایم!

طراحی فروشگاه اینترنتی و سایت ساز با  بیش از 130 امکان مختلف و منحصر بفرد در ایران 

۱. Working Effectively with Legacy Code
این کتاب براساس Agile Software (نرم‌افزارهای چابک) توسط Michael C. Feathers نوشته شده است تا به شما کمک بیشتری در مورد سیستم‌های به اصطلاح Legecy بکند (سیستم‌های Legecy معمولاً از روش‌ها، فناوری‌ها و سیستم‌های قدیمی و منسوخ شده تشکیل شده‌اند). نویسندهٔ این کتاب تمام تلاش خود را کرده است تا به شرح روش‌های مختلفی از ۰ تا ۱۰۰ برای کار با انبوهی از کدهای Legecy تست نشده بپردازد!

۲. Design Patterns
کتاب Design Patterns (الگوهای طراحی) توسط ۴ نویسنده به نام‌های رالف جانسون، اریک گاما، جان ولیسایدز و ریچارد هلم نوشه شده است؛ این کتاب حاوی بحث‌های ارزشمندی در مورد طراحی نرم‌افزارهای شئ‌گرا است. نویسندگان این کتاب به شرح تعداد زیادی دیزاین پترن‌ها پرداخته‌‌اند که در نهایت شما در این کتاب خواهید آموخت که چگونه یک نرم‌افزار شئ‌گرا به صورت کاملا حرفه‌ای طراحی کنید.

۳. Clean Code
نویسندهٔ کتاب Clean Code (کد تمیز)، رابرت سی.مارتین است؛ کتاب رابرت در بین رتبه‌بندی محبوب‌ترین کتاب‌ها موفق شد رتبهٔ سوم را کسب کند. این کتاب روش‌هایی را توضیح می‌دهد که یاد بگیرید چگونه کدهای خود را تر و تمیزتر بنویسید به طوری که یادگیری این روش‌ها به شما در ساخت اپلیکیشن‌‌های قدرتمند و کارآمد، کمک زیادی خواهد کرد.

۴. Java Concurrency in Practice
این کتاب فوق‌العاده اثر برایان گوتز و تیم پیرلس است. در این کتاب به شما خواهند آموخت که با استفاده از زبان جاوا چگونه می‌توانید اپلیکیشن‌هایی به اصطلاح Concurrent  بنویسید. با توجه به محبوبیت جاوا، طبیعی است که این کتاب در لیست محبوب‌ترین‌های Stackoveflow هم قرار بگیرد.

۵. Domain-Driven Design
این کتاب که توسط اریک إواس نوشته شده است، متدهایی را معرفی می‌کند که در آن Domain Modeling (مدل‌سازی دامنه‌ای) را با توسعهٔ نرم‌افزار ترکیب‌ کرده است و به شرح مفصل در این باره پرداخته است!

۶. JavaScript: The Good Parts
جاوااسکریپت قسمت‌های بد و ناخوشایندی مثل انتشار عجولانه و زود هنگام قبل از اصلاح در کارنامهٔ خود دارد، اما این زبان بهتر از آن است که بخواهیم در مورد قسمت‌های بد آن صحبت کنیم. JavaScript: The Good Parts یک کتاب معتبر اثر داگلاس کراک‌فورد برنامه‌نویس ارشد جاوا‌اسکریپت است. داگلاس در این کتاب روی موضوعاتی تمرکز کرده است که به شما کمک می‌کند تا زیبایی‌‌های این زبان سطح بالا را به خوبی کشف کنید!

۷. Patterns of Enterprise Application Architecture
این کتاب اثر مارتین فاولر است. کتابی که مارتین فاولر نوشته، نوعی کتاب راهنما برای توسعه‌دهندگان سیستم‌های اینترپرایز (تجاری) است. این کتاب به ‌آن‌ها کمک می‌کند تا از طریق ریزه‌کاری‌ها، پیچیدگی‌ها و بسیاری از راه‌حل‌های اثبات شده بتوانند مشکلات روزمرهٔ خود را حل کنند.

۸. Code Complete
مؤلف کتاب Code Complete (کد کامل)، استیو مک کانل است؛ مک کانل در این کتاب علم و هنر ساخت نرم‌افزار را با‌هم به شما می‌آموزد. این کتاب کلاسیک که نسخهٔ اولیهٔ آن در سال ۱۹۹۳ توسط مایکروسافت منتشر شده است، همواره به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های راهنما برای کدنویسی مطرح شده است!

۹. Refactoring: Improving the Design of Existing Code
این کتاب که اثر مارتین فاولر و کنت بک است در حقیقت یک گنج است که فقط پنهان شده است! برنامه‌نویسان با خواندن این کتاب می‌توانند طراحی، عملکرد و مدیریت کدنویسی خود را در زمینهٔ شئ‌گرایی بهبود ببخشند.

۱۰. Head First Design Patterns
این کتاب اثر ۴ نویسنده به نام‌های اریک فریمن، الیزابت فریمن، کتی سیرا و برت بیتس است. این کتاب دیزاین پترن‌ها را برایتان شرح خواهد داد و با استفاده از زبان جاوا به شما در توسعهٔ نرم‌افزارها کمک می‌کند.