گرچه پاسخ دقیقی برای این‌ سوال وجود ندارد، اما Plankalkul (معادل عبارت Plan Calculus) به‌ عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی دنیا در نظر گرفته شده‌ است؛ این زبان در بین‌ سال‌های 1942 و 1945 توسط یک مهندس آلمانی به نام Konard Zuse ابداع شد اما مخاطبین زیادی را مجذوب خود نکرد! زبان‌هایی که بعد از Plankalkul به‌ وجود آمدند هم Fortran و Lisp بودند که نسبت به زبان ماقبل خود، از اقبال به نسبت بیشتری برخوردار شدند. 

در گذر این سال‌ها، ما با معرفی چند زبان برنامه‌نویسی جدید مواجه بوده‌ایم. اگرچه زبان‌های محبوبی مانند Java و ++C همواره ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اما زبان‌های جدیدتر نظیر Go و Swift روز به روز توجه افراد بیشتری را به‌ سمت خود جذب می‌کنند.

اما آیا تا به‌ حال به این سوال فکر کرده‌اید که اولین زبان برنامه‌نویسی دنیا، چه زبانی بوده‌ است؟ از آنجا که خانم Ada Lovelace به‌ عنوان اولین برنامه‌نویس دنیا در نظر گرفته می‌شود، آیا می‌توان گفت «مجموعه علائمی» که ایشان به‌ کار می‌برد، اولین زبان برنامه‌نویسی نیز به‌ حساب می‌آید؟ 

برخی از افراد برای یافتن پاسخ این سوال به کارهای Alan Turing مراجعه کرده‌اند و هر آنچه را که در شرح عملکرد ماشین تورینگ آمده‌ است، به‌ عنوان پاسخ به این سوال ذکر می‌کنند (لازم به ذکر است که در مقالات ارائه شده توسط آقای تورینگ، ایشان یک سری برنامه و شبیه‌سازی‌های ریاضی نوشته‌است.)

به نوعی می‌توان گفت Plankalkul اولین زبان برنامه‌نویسی دنیا است (کلمه‌ٔ Plankalkul را می‌توان «سیستم رسمی برنامه‌ریزی» معنی کرد.) Plankalkul توسط Konard Zuse آلمانی و برای اهداف مهندسی بین سال‌های 1942 و 1945 ساخته‌شد. در زیر برنامه‌ی معروف !Hello World توسط اولین زبان برنامه‌نویسی دنیا یعنی Plankalkul نوشته شده‌است:



R1.1(V0[:sig]) => R0
R1.2(V0[:m x sig]) => R0
0 => i | m + 1 => j
[W [ i < j -> [ R1.1(V0[i: m x sig]) => R0 | i + 1 => i ] ] ] END
R1.3() => R0
‘H’;’e’;’l’;’l’;’o’;’,’;’ ‘;’w’;’o’;’r’;’l’;’d’;’!’ => Z0[: m x sig] R1.2(Z0) => R0
END


در آن زمان، Zuse بازخورد مناسبی از ارائه این زبان به‌ دست نیاورد. در سال 1972، زبان‌ برنامه‌نویسی Plankalkul به‌ صورت جامع و کامل در یک پایان‌نامه منتشر و پیاده‌سازی شد. بعد‌ها در سال‌های 1998 و 2000 نمونه‌‌هایی از پیاده‌سازی‌های مستقل از این زبان به‌ وجود آمدند.

در انتهای بحث، جالب است بدانید که زبان برنامه‌نویسی Fortran را می‌توان اولین زبان محبوب سطح بالا برشمرد؛ همچنین Lisp جزو اولین زبان‌هایی بود که توسط Fortran مغلوب شد!